CHRISTINE ISTAD

Norge har lenge vært et kunstnerisk land. Vi har kanskje vår natur å takke for dette – de vakre fjordene fylt med endeløse farger er unike, og de rullende åsene speiler seg av i våre sinn. Samtidig har man den norske kulturen med troll, jotner og nisser som også maner opp til en særegen forståelse for omgivelsene og verden vi lever i. Kanskje er det en blanding av alt dette, og våre åpne sinn som gjør kunstlandskapet i landet så utbredt og vidt forskjellig? De seneste årene har Norge satset stort på kultur og kunst – utallige stipender har blitt gitt ut, og en rekke spennende utstillinger (både innendørs og ute i det fri) har dukket opp landet rundt. Men la oss heller se på en av de mest spennende billedkunstnere i Norge for tiden, en person som er det perfekte eksempelet på den spesielle norske kunsten, med den dype, uavhengige forståelsen for verden vi lever i. La oss se på Christine Istad.

Former, farger og foto

Christine Istad er en norsk kvinne med kunst i genene. Hun er datter av Lars Christian Istad, en av de første norske grafikerne som lenge har kurert utviklingen av kunsten her i landet, blant annet gjennom sine stillinger i regionale kunstnerråd. Lars Christian har oppfostret to kunstnere på egen hånd – ikke bare Christine, men også hennes bror Peder som er skulptør (han har blant annet vært med på å utforme det kjente ishotellet i Jukkasjärvi). Christine var den første av søsknene til å begi seg ut på en karriere innen kunst, fullførte Strykejernet Maleskole i Oslo så tidlig som i 1983. Deretter dro hun til Parsons School of Design i New York, men var tilbake i Oslo allerede i 1985. Christine Istad er mest kjent for sine spesielle utstillinger der hun blandet fotografi og video for å frembringe en spesiell atmosfære. Når man ser hennes verk, vil man ha vanskeligheter med å skille virkelighet fra fantasi – Istad jobber nemlig med et såkalt analogt speilreflekskamera, og tar bilder av detaljer i hverdagen vi ikke legger merke til. Farger, figurer, streker og strukturer blander seg sammen til abstrakte motiv, dermed blir det opp til beskueren å forstå hva som skjuler seg i tankene hennes. Det spesielle med hennes bilder er blandingen av skarpe og uskarpe detaljer. Til tider vil man føle seg som i en drømmeverden, spesielt hvis man besøker en av hennes utstillinger som akkompagneres av musikk i bakgrunnen og helst en video som setter stemningen.

Utstillinger

Christine Istad viste frem sin første egne utstilling så tidlig som i 1999 på Galleri NK i Lillehammer og Oslo. Siden dess har vi sett nye prosjekter dukke opp nesten hvert eneste år, kun avbrutt på grunn av hennes gjentatte reiser til Japan, der hun dro til seg en rekke spennende ideer. Fra og med 2008 har hun ansett seg selv som en såkalt festivalkunstner, der hun hjelper med å skape en viss atmosfære gjennom kunst. Hennes første prosjekt var Moldejazz, den verdenskjente festivalen som finner sted hvert år i Molde, der hun vokste opp. Året etter, i 2009, ble hun kåret til «Årets kunstner» av Kunst rett Vest, og siden dess har hun vært ustoppelig. Mange så hennes energiske separatutstilling kalt «City Pulse» i Galleri Trafo tilbake i 2010 – det var et fantastisk år for kunsthallen i Asker. Christine Istad fortsetter å imponere med sine tankefulle, dype bilder og unike utstillinger. Den seneste fremvisningen av hennes tidløse bilder fant sted i Bærum Kunsthall nå i 2016, der «Everything Else is Too Narrow» fikk meget god kritikk av både kunstkjennere og publikum. Christine Istad er en av få anerkjente kunstfotografer her i Norge, og vi anbefaler alle kunstfrelste mennesker å følge med på hennes utvikling.