FRANS WIDERBERG

Det finnes mange spesielle kunstnere her i Norge, men de færreste er så unike som Frans Widerberg. Her er det ikke bare kunsten, men også selve kunstneren som skiller seg ut fra mengden. Widerberg er en mann helt utenom det vanlige, og det er nettopp dette som speiler seg av i hans kunstverk. Først og fremst er Frans Widerberg en maler, men han har også skapt grafiske tegninger, litografier og illustrasjoner gjennom årene. Alt han tar i blir til gull, og det er selve livsfilosofien hans som gjør kunsten hans såpass unik. Widerberg mener at kunst stammer fra det femte elementet, ideen om «ingenting». Han maler fordi det er noe han ikke kan, ifølge ham selv. Han maler fordi han ikke har noen plan om å male. Han bare setter igang, så dukker bildene opp nesten av seg selv. Om dette er en spesiell kommunikasjon mellom Widerberg og usynlige krefter fra universet er vanskelig å si, men maleriene som henger rundt omkring i Norge og utlandet speiler tydelig av hans egne tanker om livet. Eller mangelen på tanker.

Norsk samtidskunst på sitt beste

Hvis det er noen som har klart å bære de norske tradisjonene, folketro og den særegne «norskheten» over til det 21. århundret i full prakt, er det Frans Widerberg. Flere av hans bilder har klare trekk fra norske eventyr, spesielt verk som «Aases død» og «Bøygen», der inspirasjonen kom fra det verdenskjente diktet Peer Gynt av Henrik Ibsen. Widerberg ble født i 1934 og forstod veldig tidlig at hans sjel ville trylle frem malerier. Han begynte å male mennesker rundt seg før han fikk råd til modeller, men etter at han fullført kunstutdanningen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole gikk karrieren rett til topps. Nå om dagen regnes Frans Widerberg som en av Norges fremste malere, og kunsten han skaper (uten å tenke særlig over det) betegnes som nyfigurativ, med rene, klare primærfarger og minimale skygger. Det drømmeaktige universet han skaper på lerretet vil straks få beskueren til å glemme seg bort, nærmest flyte inn i et parallellt univers der fysikkens lover ikke gjelder. Det er nettopp denne originale, unike atmosfæren i hans malerier som har tiltrukket stor oppmerksomhet fra både fjernt og nært. Nå om dagen finner man hans verk verden rundt – fra Astrup Fearnley-museet i Oslo til Nasjonalgalleriet for moderne kunst i Edinburgh, Skottland.

Offentlig utsmykninger

Med en slik spesiell tankegang og en dyp, egen forståelse for verden vi lever i, er det ikke overraskende at hele verden prøver å få tak i Frans Widerberg. Han har blitt invitert til en rekke prosjekter verden rundt – blant annet finner du en utsmykning i glass skapt av den norske kunstneren på Kastrup flyplass i København, og i kapellet ved Ullevaal sykehus i Oslo (som han har skapt sammen med sin far).

Mange av hans verk kommer i meget stort format, for når Widerberg først er i gang klarer han så vidt å stoppe. Verkene vokser, og ideene som dukker opp i hodet virker å ha opphav i en uvirkelig verden. Lys er sentralt i maleriene – ofte ser man hans egen forestilling av nordlys, flammer og speilinger i vannet. Det er dette som gjør maleriene hans så lett gjenkjennelige, og det er derfor Frans Widerberg med stor sannsynlighet vil gå inn i norske historiebøker som en samtidskunstner uten like. Widerberg har spredd ordet om norsk kunst verden rundt, og dratt interesse til landet vårt. Derfor er det en ære at han fikk representere Norge på Venezia-biennalen allerede i 1978, lenge før han mottok den prestisjefulle utmerkelsen «Ridder av første klasse» i St. Olavs orden 1997. Frans Widerberg har dessuten utgitt bøker om sine tanker rundt kunst, skapt portretter og byster, samt vært med på utallige kollektivutstillinger i en rekke land. Nylig fylte han 80 år, og vi ønsker ham mange gode år i møte.